torsdag 6 juni 2013

Färskpotatis

Idag är det färskpotatisens dag! Hipp hipp hurra för färskpotatisen!! För några veckor sedan bestämde jag mig för att experimentera lite med potatis. Vi hade några gamla potatisar som hade hunnit börja bilda ögon, eller rötter eller vad det nu är - det där som sticker ut på gamla potatisar. Fick tips om att plantera ner dem i kruka för att senare kunna skörda färskpotatis :) Såklart var jag tvungen att testa detta!


Fyllde upp en stor kruka med leca och jord men lämnade ca 20cm upp till kanten på krukan, planterade potatisar med ca 20cm mellanrum och vattnade. Då det senare började sticka upp lite grönt fyllde jag på med 10cm jord, och fyllde på med 10cm jord till följande gång det stack upp. Potatisen är färdig då blommorna blommar. Från varje mammapotatis skall det senare i sommar förhoppningsvis komma många små, söta och saftiga färskpotatisar.

Jag väntar med spänning...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar