torsdag 27 juni 2013

Cakepops

Imorgon är det min kollegas sista dag på jobbet, det tycker jag är en passande anledning till att pröva på cakepops. Detta är nog det enklaste receptet som finns, och goda är de :-)


Cakepops
1,5-2 pkt Oreo choklad (funkar med Dots eller Ballerina också)
1 pkt philadelphia (inte "lätt" här inte :-)
200g choklad
Pinnar
Strössel

Smält chokladen i vattenbad. Mixa kexena i mixer till en mjölig blandning och blanda med philadelphia. Rulla till små kulor och sätt på ett fat. Ta fram pinnarna, doppa ändan i lite choklad och stoppa ner i bollarna (cirka halvvägs, inte helt genom). Chokladen fungerar som ett slags lim så att stickorna skall hållas kvar i bollen. Låt popsen ligga i kyl minst 30 min, ju längre desto bättre.


Förbered tillbehöret. Jag ville absolut ha grönt strössel och det hade jag ju inte hemma, så jag lagade mitt eget av pärlsocker och konditorfärg. Funkade helt fint det också.




Doppa försiktigt popsen i den smälta chokladen (om du tycker den är för tjock, kan den blandas ut med lite olja). Rulla inte popsen i chokladen, utan håll den stilla i skålen och för pinnen sakta runt, så att den inte lossnar och för att få cholkad över hela kulan. Ta försiktigt upp kulan och slå sakta på pinnen för att överlopps choklad skall rinna av. Pynta popsen och ställ sedan i en skål eller vas med prydnadssand så att de hålls stående. I stället för prydnadssand kan man använda socker, styrox, oasis eller vad man nu kommer på :-)


Ser fram emot fikat imorgon!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar